Last stop: Galapagos - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Eva-Maria - WaarBenJij.nu Last stop: Galapagos - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Eva-Maria - WaarBenJij.nu

Last stop: Galapagos

Door: Eva-Maria

Blijf op de hoogte en volg Eva-Maria

02 Maart 2015 | Ecuador, Quito

Hoewel ik in jullie ogen misschien al sinds half december "vakantie" heb, begon mijn vakantie pas echt na de periode in Cayambe (zie vorig blog). Omdat het appartement in Quito inmiddels door iemand anders bewoond werd, ging ik opnieuw bij een gastgezin wonen in Quito. Ik woon bij een heel enthousiaste vrouw en haar 10-jarige dochtertje. Ze zijn super blij om een student bij hun te hebben, want voelen zich met zijn tweeën soms wat alleen. Lang bleef ik echter niet, want een dag na aankomst vertrok ik al weer voor het laatste uitstapje: via Baños naar Guayaquil en vanuit daar naar de Galapagos!
Op een vrijdagmiddag kwam ik aan in Baños. Aangekomen in het hostel gevuld met backpackers in het mega-toeristische dorpje werd ik meteen door een andere gast gevraagd of ik ergens mee naar toe wilde. Omdat ik nog niet zo veel plannen had, sloot ik bij het groepje aan. We namen een taxi naar een soort klif buiten het dorpje. Hier stond een soort boomhut met daaraan een grote schommel, vanaf waar je een prachtig uitzicht had over de subtropische omgeving. Ook vond ik tussen het groepje wat mensen om mijn geplande fietstocht tussen watervallen mee te doen. De volgende dag huurden we met zijn vieren fietsen. De fietstocht ging teleurstellend veel over de drukke weg, maar de watervallen waren mooi! In eentje konden we zwemmen en bij de grootste kon je door een klein hol kruipen om achter de waterval te komen, waar je met een beetje pech zeiknat werd als er net een windvlaag was. Erg was dit echter niet, want het was er warm en zonnig genoeg om snel weer op te drogen. Diezelfde avond nam ik de nachtbus naar Guayaquil, waar ik rond 4 uur aankwam en Myriam ontmoette. Het hotel had helaas nog geen kamer vrij, dus wachtten we in de lobby totdat het een beetje licht was, zochten een ontbijtje en gingen op pad. We bezochten wat kerken, liepen langs de Malécon (de boulevard langs de rivier) en beklommen 444 treden naar een uitzichtpunt in een schilderswijk. Hoewel ik niet veel goede verhalen over de stad had gehoord die nog groter is dan Quito, viel het me mee. Het was echter wel super warm met een luchtvochtigheid van over de 70%, waardoor ik me na onze tour door de stad niet goed voelde en het grootste deel van de middag sliep. Omdat we eigenlijk alles in de stad hadden gezien, besloten we op maandag naar het strand te gaan. We namen de bus naar Playas, huurden voor 5 dollar 2 ligstoelen met een parasol en dachten te gaan genieten van de zon. Die had zich helaas verstopt achter de wolken en er was vrij veel wind, waardoor het niet echt zwemweer was. Toch vond ik dat ik er even in moest, ik was er nu toch. Het water was verrassend warm.
Op dinsdagochtend was het zo ver en vlogen we van Quayaquil naar de Galapagos eilanden, iets waar ik me al lang op verheugde. Aangekomen op Isla Baltra stond iemand ons op te wachten en namen we de bus, pont en auto naar Isla Santa Cruz. Na een lunch begon de 2-uur durende boottocht naar Isla Isabela over ruw zeewater. De boot (een grote speedboot/kleine jacht) bonsde over de golven en kletterde op het water. Veel mensen op de boot voelden zich niet goed, maar gelukkig werd er niet overgegeven! Aangekomen in ons hotel was er nog wat tijd om flamingo's te bekijken en een broed-boerderij voor landschildpadden te bezoeken. Op de terugweg stopten we op het strand voor een prachtige zonsondergang! De volgende dag stond een lange wandeling langs de krater van een vulkaan en maan-achtig lava-landschap (het zijn allemaal vulkanische eilanden) op de planning, waarbij ik me dankzij 4 keer insmeren niet heb verbrand (sterke zon!). 's Middags was er nog wat tijd om te gaan snorkelen, waarbij ik in helder water allerlei felgekleurde tropische vissen zag, maar ook pinguïns en een rog. Zeehonden lagen hier random op de pier te chillen. De volgende dag moesten we om 6 uur de boot terug nemen naar Isla Santa Cruz. Hoewel de zee rustiger was, voelde ik me niet top, waarschijnlijk omdat ik nog niets had gegeten. Na wat organisatorische problemen (als Ecuador organisatorisch lijkt, heb je de Galapagos nog niet meegemaakt) kregen we ontbijt en een taxi naar iets buiten het dorp. Hier wachtte een gids en een groep op ons voor een wandeling, waarbij we veel lava-salamanders zagen. Na een halfuur kwamen we aan op een strand met super wit, fijn zand en turquoise water. Zulke kleuren had ik nog nooit gezien! Hier konden we ook pelikanen en vegetarische, kleine haaien zien. Een kleine stukje verder, waar de stroming wat minder was, hadden we een uurtje om te zwemmen en van de omgeving te genieten. Darwinvinken en zeeleguanen (die overal in overvloed rondlopen) lieten zich hier niet storen door de toeristen. We liepen terug naar het dorp, kregen lunch en 's middags gingen we nog even naar een kleiner strand vlakbij het dorp. Daar pikte onze gids ons weer op en nam ons mee naar het Darwin Research Center. Dit is ook een broedplaats voor schildpadden en er wordt voor onderzoek gedaan. 's Avonds hebben we nog een drankje gedaan met wat andere toeristen en werd er zelfs van karaoke gedaan! De dag daarna (vrijdag) hadden we een dagtour naar Isla Floreana. Hier maakten we een wandeling door de natuur, waar piraten en eenzame bewoners hun sporen hebben achtergelaten. We kwamen langs een plaats waar precies op dat moment wilde schildpadden gevoed werden. Ze waren zo groot en het waren er zo veel! Na de lunch gingen we snorkelen op een zwart strand (heet aan de voeten!) Ik zag gigantische zeeschildpadden, kleine haaien (vegetarisch gelukkig) en opnieuw een heleboel gekleurde vissen. Op de boottocht terug zagen we twee keer dolfijnen! Ik heb het niet echt op de foto, maar een paar sprongen ze op uit het water, zo mooi! Terug op Isla Santa Cruz hadden we nog tijd om een wandeling door een lavatunnel te maken. Op zaterdag moesten we helaas al weer vertrekken na een bezoekje aan los gemelos, twee ingestorte luchtkamers in de lava, die lijken op vulkanische kraters.
Terug in Quito nam ik de bus naar mijn gastgezin, waar ik weer met open armen werd ontvangen. Vandaag bezocht ik Mindo, een dorpje op 2 uur afstand met de bus van Quito. Ik bekeek een vlindertuin en ging ziplining over de bossen! Als afsluiter bezochten Myriam en ik een klein chocolademuseum/cafe.
Morgen wordt een dag van afsluiting op de universiteit en ik wil nog de natuurlijke thermen hier in de buurt bezoeken voor ik woensdag terug vlieg naar Nederland. Ik heb me hier (en misschien wel vooral op de Galapagos eilanden) gerealiseerd dat de omgeving nog zo mooi kan zijn, het zijn de mensen met wie je bent die je echt gelukkig maken. En dus ben ik blij dat ik weer naar alle lieve mensen in Nederland mag gaan!

Tot snel in Nederland,
Hasta pronto!

Eva-Maria

PS: ik zit aan de limit van 150 foto's op dit blog, de foto's bij dit blog kun je vinden via deze link: http://www.mijnalbum.nl/Album=CJ6AJZUK

  • 02 Maart 2015 - 05:29

    Esther:

    Mooie verhalen Eva! Je hebt volgens mij supergenoten van je tijd daar! Goede reis terug!

  • 02 Maart 2015 - 17:52

    Claire:

    Heel bijzonder en leuk om je verhalen te lezen en de foto's te zien!! maar ik heb ook zin om je verhalen en foto's te zien en horen als je straks weer thuit bent! Geniet van je laatste dagen daar! xxx

  • 02 Maart 2015 - 20:50

    Helma:

    Ik heb genoten van al je verhalen en foto's. Geniet nog van je laatste momenten en een goede reis naar Nederland gewenst.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Quito

Eva-Maria

Actief sinds 19 Nov. 2014
Verslag gelezen: 1252
Totaal aantal bezoekers 7182

Voorgaande reizen:

17 December 2014 - 04 Maart 2015

Coschap in Ecuador

Landen bezocht: